Niedobór Sodu



Niedobór sodu we krwi (hiponatremia) może występować u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe i jest spowodowany obniżeniem poziomu sodu we krwi przez nadmierną ilość wody w organizmie. Może wystąpić podczas długotrwałego (czyli ponad 2-godzinnego) treningu, kiedy się intensywnie pocisz, ale nie uzupełniasz sodu utraconego wraz z potem lub wypijasz bardzo duże ilości napojów o niskiej zawartości sodu, takich jak woda.1-4 Objawy, na które należy zwrócić uwagę, są następujące:

  • Wzdęcia
  • Nudności
  • Bóle głowy
  • Utrata koordynacji
  • Zmęczenie

Niedobór sodu może stanowić problem u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe, ale bardziej prawdopodobne jest, że wystąpi, gdy np. zechcesz po raz pierwszy przebiec maraton. Jeśli Twój organizm jest mniej wysportowany, biegasz wolniej, bardziej się pocisz (tracisz więcej sodu) i/lub odczuwasz pokusę spożywania dużej ilości napojów o niskiej zawartości sodu (np. wody) przed, w jej trakcie i po zawodach.

Oto dwa główne powody, dla których spożywanie nadmiernej ilości płynów może stanowić problem. Po pierwsze: dlatego że wydzielanie moczu podczas treningu zmniejsza się, przez co organizm ma ograniczone możliwości wydalenia nadmiaru płynów; po drugie: ponieważ wraz z potem następuje utrata sodu, przez co poziom sodu w organizmie może się obniżyć.

Aby wyeliminować niedobór sodu podczas treningu, należy ograniczyć spożycie w trakcie ćwiczeń napojów o niskiej zawartości sodu lub niezawierających sodu i pić napoje sportowe lub napoje o wyższej zawartości sodu niż zwykła woda. Zbilansowane spożycie płynów jest tu kluczowe, upewnij się więc że nie spożyjesz ich więcej niż jest Ci potrzebne.

Materiały źródłowe
  • 1Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS. American College of Sports Medicine Position Stand: Exercise and Fluid Replacement. Med Sci Sports Exerc. 2007; 39(2): 377-390.
  • 2Noakes T: Hyponatremia in distance runners: fluid and sodium balance during exercise. Curr Sports Med Rep1 :197 –207,2002.
  • 3Twerenbold R, Knechtle B, Kakebeeke TH, et al: Effects of different sodium concentrations in replacement fluids during prolonged exercise in women. Br J Sports Med37 :300 –303, 2003.
  • 4Vrijens DMJ, Rehrer NJ: Sodium-free fluid ingestion decreases plasma sodium during exercise in the heat. J Appl Physiol86 :1847 –1851,1999.

Powyższe informacje nie stanowią porady medycznej i nie powinny zastępować konsultacji z lekarzem lub dietetykiem przed rozpoczęciem nowego programu treningowego lub odżywiania się.